Power

POWER vinder principiel retssag mod DBU: ”Jeg elsker, når fornuften sejrer”

Del

POWER har i dag fået medhold i Sø- og Handelsretten i en sag, som elektronik- og hvidevarekæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om POWER krænkede DBUs rettigheder i sin markedsføring op til sidste års EM i fodbold. Dagens afgørelse til POWERs fordel vækker stor begejstring hos virksomhedens direktør, der mener, at den får stor betydning for hele branchen.

I dag kl. 10 faldt der dom i sagen, som elektronikkæden POWER havde anlagt mod Dansk Boldspil-Union (DBU). De to parter mødtes i Sø- og Handelsretten den 27. februar 2023 for at få afgjort, om POWER krænkede DBU's kommercielle rettigheder forud for EM i 2021 eller ej.  

I dommen hedder det blandt andet: ”Retten finder, at det er naturligt, at en detailkæde som f.eks. POWER markedsfører sig i tilknytning til sådanne samfundsbegivenheder, ligesom det f.eks. sker i forbindelse med højtider.” Dagens afgørelse glæder POWERs administrerende direktør, Jesper Boysen.

- Jeg er ikke til at skyde igennem. Jeg elsker, når fornuften sejrer, og det må jeg sige, at den har gjort i dag. Nu står det sort på hvidt, at POWER ikke har krænket DBUs selvbestaltede regler i sin markedsføring. Og at DBU ikke har patent på Dannebrog, ordet ”fodboldfest” og farverne rød og orange. Det har stor, stor betydning for os her i POWER, men også for mange andre danske virksomheder, som har været i kløerne på DBU, siger Jesper Boysen.

Som en del af retssagen havde POWER også nedlagt påstand mod DBU om krænkende udtalelser i forbindelse med et radioprogram, hvor DBUs daværende kommercielle direktør udtalte sig om POWER. Den del af sagen var retten ikke enig i.

- Det lever jeg fint med. Sagen om de krænkende udtalelser var meget sekundær set med mine øjne. Det vigtige er her, at vi - og DBU - nu har rettens ord for, at vi ikke har overtrådt markedsføringsloven eller har krænket DBUs rettigheder. Det får kæmpe betydning – ikke bare for os, siger Jesper Boysen.

En vigtig afgørelse for hele branchen
Retssagen handlede netop om, hvorvidt POWER måtte bruge dannebrogsflaget, ordet ’fodboldfest’ og en orange POWER-trøje (som DBU mente var rødlig) i sin markedsføring op til EM i fodbold i sommeren 2021. DBU sagde nej og krævede en erstatning på 1 mio. kroner som en del af sagen, der var anlagt af POWER for at få endelig afklaring.  

- Vi lagde sag an mod DBU, da vi er et professionelt og seriøst drevet firma – og vi kan ikke have, at der hersker tvivl om, hvorvidt vi overholder gældende lovgivning. DBU kunne ikke give os præcis svar på, hvor vi i vores markedsføring skulle have overtrådt gældende lovgivning. Derfor ønskede vi rettens afklaring. Og den har vi nu endelig fået, fortæller Jesper Boysen, administrerende direktør i POWER.

Jane Frederikke Land fra LIGA LAW var POWERs advokat i sagen. Hun mener, at dagens afgørelse får stor betydning for alle virksomheder, der arbejder med markedsføring. 

- Jeg er selvfølgelig virkelig glad ikke kun på min klients vegne, men på vegne af alle, der arbejder med markedsføring, fordi de nu ikke får indskrænket deres mulighed for at markedsføre sig. Kommercielle rettigheder – også DBUs - skal beskyttes, men der skal også være en grænse, og den har retten i dag slået fast. Derfor bliver det nemmere for hele branchen at agere fremover, siger Jane Frederikke Land, advokat i LIGA LAW.

Kontakter

PressekontaktPresseansvarligPower Danmark

Journalister, redaktører, bloggere og andet godtfolk vil vi naturligvis rigtig gerne tale med. Ring til vores presseansvarlige, på tlf. 2133 8088 eller send os en mail på presse@power.dk.

Tlf:+45 2133 8088presse@power.dk

Om POWER

POWER-eventyret startede i Danmark i 2015. Senere åbnede vi butikker i Finland, e-handel i Sverige, og i 2017 kom POWER til Norge. I dag er POWER Nordens nye elektronikgigant og nærmer sig 200 butikker, fordel på 4 lande og 4400 medarbejdere – og vi vokser stadig. Hos POWER ønsker vi altid at være et skridt foran, fordi vi ved, at velovervejede, effektive løsninger holder priserne lave, samtidig med at det giver den bedste handelsoplevelse for kunderne.

POWER er et selskab, som ejes af POWER International. POWER International ejes af AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS ved Øivind Tidemandsen. Den norske koncern driver også POWER i Norge, Finland og Sverige. 

Vores mål er at skabe en sund og rentabel virksomhed, som sikrer trygge arbejdspladser for nuværende og kommende medarbejdere. Dette skal vi gøre gennem effektive løsninger, som kommer vores kunder til gode – og med mindst mulig negativ effekt på samfund og miljø.

Følg pressemeddelelser fra Power

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Power

POWER ansætter medieprofil fra Viaplay og TV223.4.2024 08:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Elektronik- og hvidevarekæden POWER ansætter pr. 1. maj Søren Kaule som Omnichannel Media Manager. Søren Kaule kommer med mere end 20 års erfaring fra TV2 og Viaplay, og med hans ansættelse ændrer POWER strategi og trækker blandt andet alle omnichannel-medieindkøb in-house. POWER-direktør Jesper Boysen kalder ansættelsen ”et naturligt gearskifte, som kommer til at få enorm betydning for POWERs udvikling”.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye